nuffnang

Tuesday, May 31, 2011

Berpakaian tetapi Telanjang



Berpakaian tetapi Telanjang.

Rasulullah saw bersabda : Ada dua golongan dari penduduk neraka yang keduanya belum pernah aku lihat. Yang Kedua : Para wanita yang berpakaian tapi telanjang, mereka menyimpangkan lagi menyelewengkan orang dari kebenaran, berlenggang lenggok dalam perjalanannya. Kepala-kepala mereka seperti punuk unta yang condong. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium wanginya syurga padahal wanginya syurga sudah tercium dari jarak perjalanan sejauh ini dan itu. (Hr Muslim)


Maksud Hadis :

Berpakaian tapi telanjang : Mereka memakai pakaian yang nipis, sehigga kelihatan bentuk tubuhnya atau pakaian seksi dan semisalnya. Wanita seperti ini berpakaian tapi pada hakikatnya telanjang.

Maailat : Tidak mentaati perintah Allah, dan dari kewajipan-kewajipan berupa malu (mempertontonkan auratnya sekaligus melanggar larangan Allah) enggan memakai hijab. Mereka berlenggak-lenggok dalam jalannya dengan pakaian yang seksi dan memperlihatkan auratnya.

Mumiilat : Memalingkan wanita lain, dengan mengajarkan kepada mereka bersolek, berdandan secara seronok (ala jahiliyyah) dan tidak menutup aurat, dengan berbagai macam cara. Memalingkan hati kaum lelaki dengan rayuan manis beracun iblis.

Kepala mereka seperti punuk unta : Menyanggulkan rambutnya keatas (kebanyakan wanita hari ini menggunakan rambut sambungan dan pasangan, padahal Allah swt melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan minta disambungkannya), seperti punuk unta.

Saudaraku sekalian, perhatikanlah amaran yang telah dinyatakan Nabi saw. Kita semua menginginkan kebahagian & kesenangan yang kekal di Akhirat sana, janganlah dengan nikmat dunia yang sementara ini melalaikan kita tentang pastinya alam akhirat dan menjadikan hamba yang mendapat kecelakaan disana. Biarlah susah sedikit keranaNya untuk menghindari kesusahan yang dasyat nanti.

Amat menyedihkan bila melihat nasib masyarakat hari ini, keadaan yang cukup mengaibkan, perasaan malu sudah tiada lagi, saling bermegah-megah diantara yang lain, bahkan rasa malu untuk menutup aurat.

Saudaraku sekalian, mati itu datangnya mengejut. Janganlah sampai kita tak bersedia menghadapinya. Ingatlah tujuan sebenar hidup ini, Renungilah dan fikirlah betul-betul. Azab itu sangat mengerikan. Ingatlah kisah umat-umat terdahulu. Mereka mengetahui segala Perintah yang dibawa Rasul-rasul mereka adalah benar, tetapi sikap angkuh, sombong merekalah yang menyebabkan kecelakaan penghujungnya. Kita semua akan mengadapnya jua nanti. Laksanakanlah suruhanNya.

Sama-sama kita memohon kepada Allah swt agar ditetapkan hati dalam melaksanakan suruhanNya. Sama-samalah kita berusaha untuk memelihara diri dari segala perkara yang ditegahNya, janganlah berputus asa dalam melaksanakan suruhannya. Ujian hidup itu sentiasa datang, masuk Syurga itu bukan percuma, mestilah melalui pelbagai bentuk ujian, sentiasalah memohon padaNya agar diberi kekuatan. Mintalah ampun padanya segala keterlanjuran sebelum terlambat, agar tidak menyesal kelak.

Wahai wanita-wanita sekalian, jadilah anda wanita yang solehah, yang betul-betul menyerikan dunia ini dengan kelembutan dan kecantikan yang telah dituntut oleh Islam.



Sabda Nabi saw : Dunia itu adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. (Hr Muslim)


" Wahai Tuhan kami, tetapkanlah hati2 kami di jalan agamaMu & dlm mentaatiMu. Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di Dunia & kebaikan di Akhirat, dan Peliharalah kami dari azab Neraka

No comments:

Post a Comment